Hjälptjänster

logo

Råd för funktionshinderfrågor

Det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för handikapporganisationer i Hagfors kommun.

Syftet med det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är att

  • lyfta in handikapperspektivet i samhällsplaneringen och i kommunens verksamheter
  • tillskapa ett forum för kunskapsspridning och opinionsbildning
  • främja samarbetet mellan kommunen och handikapporganisationerna
  • öka kunskaper om funktionshinder

Målet med rådets arbete är att öka tillgängligheten för människor med funktionshinder.

Hagfors kommuns råd för funktionshinderfrågor är ett samrådsorgan i frågor av generell betydelse och behandlar inte enskilda personers ärenden.

Arbetsuppgifter som kan bli aktuella för rådet är

  • ­att vara remissinstans i frågor angående fysisk planering, boende och samhällsservice i övrigt till funktionshindrade
  • att hålla sig underrättad om befintliga verksamheter/insatser ur handikappsynpunkt och följa förändringar i efterfrågan på dessa
  • att insamla och förmedla funktionshindrades synpunkter på och erfarenheter av kommunens planering och samhällsservice
  • att följa den allmänna utvecklingen på inom området som rör funktionshinder

Rådet för funktionshinderfrågor består av 9 ledamöter och 9 personliga ersättare. Kommunen utser fyra ordinarie ledamöter och fyra ersättare, och handikapporganisationerna utser fem ordinarie ledamöter och fem ersättare.

 

 

De föreningar som finns representerade i rådet är

  • DHR Hagfors - Munfors
  • SRF Synskadades riksförbund
  • RF Reumatikerförbundet
  • HRF Hörselskadades förbund
  • Hjärt- och lungsjukas förening

Funktionshinderrådet sammanträder fyra gånger per år.

 

Planerade sammanträdesdagar 2018

2018-09-25

2018-11-20


Protokoll 2018

2018-05-22PDF (pdf, 43.8 kB)

2018-03-20PDF (pdf, 42.4 kB)

Protokoll 2017

2017-11-14PDF (pdf, 35.3 kB)

2017-09-19PDF (pdf, 38.6 kB)

2017-05-16PDF (pdf, 36.1 kB)

2017-03-14PDF (pdf, 37.4 kB)

Protokoll 2016

2016-03-22PDF (pdf, 46.5 kB)

2016-05-10PDF (pdf, 33.2 kB)

2016-09-20PDF (pdf, 39.5 kB)

2016-11-22PDF (pdf, 42.9 kB)

Sidansvarig

Senast ändrad

2018-09-25

KONTAKTUPPGIFTER

Ordförande
Pernilla Boström (S)
070-181 44 05
pernilla.bostrom@hagfors.se

Vice ordförande
Thomas Pettersson
0563-616 75
dhrthomas@gmail.com

Sekreterare
Eva Pettersson
0563-186 60
kommun@hagfors.se

Föreningsbidrag 2018

RiktlinjerPDF (pdf, 80.6 kB)

InformationPDF (pdf, 76.4 kB)

AnsökningsblankettPDF (pdf, 74.3 kB)

KONTAKT

Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
0563-185 00

Dalavägen 10
683 80 Hagfors
kommun@hagfors.se