Hjälptjänster

logo

Utredning, stöd och insatser

En utredning är ett insamlande av information som ska ligga till grund för att bedöma om det finns ett behov som vi ska tillgodose.

När vi får in en ansökan om hjälp- och stödinsatser ska en utredning inledas. Vid en anmälan om att ett barn eller en ungdom misstänks fara illa, inleds en utredning efter en bedömning om det är sannolikt att barnet kan behöva stöd och/eller skydd.

Hur går en utredning till?

Under utredningstiden samtalar våra socialsekreterare med den berörda familjen. Vi försöker så långt det är möjligt göra utredningen i nära samarbete med barnet eller den unge och familjen. För att få en helhetsbild behöver vi ofta också ta kontakt med andra i barnets eller ungdomens närhet, t. ex. skola, förskola, barnavårdscentral m.m. Dessa kontakter tas i samförstånd med de inblandade. Som grund för våra utredningar använder vi Barns Behov I Centrum (BBIC).

Kontakter kan tas även om vårdnadshavaren inte vill det, detta gäller dock endast vid utredning på grund av en anmälan.

En utredning ska vara slutförd inom fyra månader om det inte finns speciella skäl till förlängd utredningstid. Upplägget på utredningen diskuteras med familjen, som också kan ge förslag på personer som kan tillföra viktiga uppgifter till utredningen. Utredningen avslutas med att vi gör en bedömning och fattar beslut om barnet eller ungdomen behöver hjälp, och i så fall vilken typ av hjälp och vem som skall ge hjälpen.

Stöd och insatser
När vi får in en anmälan eller en ansökan om stöd som rör barn eller unga handlägger vi ärendet och bedömer situationen. Vid en ansökan, eller om det är behov för det, inleder vi en utredning.

En utredning innebär att en socialsekreterare har samtal med de som berörs av ärendet, gör hembesök och inhämtar referenser. Vi sammanställer sedan utredningen med ett förslag till beslut och eventuella åtgärder.

Du får alltid läsa utredningen, komma med kommentarer och ha synpunkter på innehållet när det gäller dig och din situation. Du har även alltid rätt att läsa din egen journal. Detta är viktigt eftersom du ska ta ställning till hur du ser på vårt förslag till insatser.

De insatser vi kan erbjuda är

  • Kontaktperson
  • Kontaktfamilj
  • Resursperson
  • Samtalskontakt med socialsekreterare
  • Familjeterapeut
  • Familjehem
  • Institutionsplacering


Sidansvarig

Senast ändrad

2017-04-26

KONTAKTUPPGIFTER

Enhetschef
Annica Lövgren
0563-188 71
annica.lovgren@hagfors.se

Gruppledare
Barn och ungdomsgruppen
Carina Stålhandske
0563-186 39
carina.stalhandske@hagfors.se

Socialsekreterare har telefontid
måndag-fredag 8.30-9.30.
0563-185 00

För akuta ärenden utanför kontorstid, kan du kontakta Polisen.
114 14

KONTAKT

Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
0563-185 00

Dalavägen 10
683 80 Hagfors
kommun@hagfors.se