Hjälptjänster

logo

Arbeta som lärare och studera - samtidigt

Lovisa Möllberg tillsammans med elever ur en femteklass som hon undervisar på Älvstrandens Bildningscentrum.

Karlstads universitet erbjuder ett lärarprogram där man arbetar som lärare samtidigt som man studerar till lärare. Lovisa Möllberg, 22 år från Hagfors är inne på sin fjärde termin på arbetsintegrerat grundlärarprogram.

Hon trivs med utbildningen och ser många fördelar att undervisa på Älvstrandens Bildningscentrum parallellt med att läsa kurserna på Karlstads Universitet.

- Här får jag verkligheten direkt. Jag undervisar och gör det som vilken lärare som helst, säger Lovisa Möllberg under en lektion med en femteklass på Älvstrandens Bildningscentrum.

Arbetsintegrerat grundlärarprogram på Karlstads Universitet innebär att man arbetar 50 procent på en skola tre dagar i veckan. I övrigt läser man samma kurser som på det reguljära programmet, men på lite lägre studiefart, vilket gör att utbildningen omfattar elva terminer istället för åtta. Redan från utbildningens start förväntas studenterna gå in och ta ett självständigt undervisningsansvar i den skola de anställs vid. Som grundlärare får man arbeta i fritidshem, förskoleklass eller i grundskolans årskurser 4-6.

Lovisa Möllberg är anställd på Hagfors kommun och arbetar 50 procent i veckan på Älvstrandens Bildningscentrum. Övrig tid läser hon de kurser som ingår i programmet. Det gör att den totala studietakten när man räknar i det arbetsintegrerande arbetet blir 125 procent.
- Det är ett högt tempo. Men det är upplagt så att jag har möjlighet och undervisa i samma ämne som jag just då läser på universitet, berättar Lovisa.

“Jag har inga studielån”
Fördelar är många med utbildningen anser hon.

- Jag har inga studielån. Jag får lön under hela min studietid och har lön även under sommaren. Dessutom har jag ett jobb direkt när jag är klar med min utbildning. Det här skulle verkligen fler göra, säger Lovisa med emfas.

Utbildningen är upplagd så att studenterna ska få möjlighet att arbeta i sin hemkommun. Men det är inget krav att bo i den kommun man söker till. Däremot om man blir antagen till utbildningen måste man vara inställd på att vara verksam under fem års tid i den kommun man sökt till och blivit anställd i.

- Att jag fick jobb i Hagfors var en stor fördel. Jag bor i Hagfors och vill jobba här, säger Lovisa.

Tre dagar i veckan undervisar hon femteklassare på Älvstrandens Bildningscentrum. Där ingår Lovisa i ett team med fyra lärare som tillsammans undervisar tre klasser. Lovisa betonar att hon inte ersätter/vikarierar för någon annan lärare utan hon har en anställning likt sina kollegor Och de ställer gärna upp och hjälper till när Lovisa har frågor eller uppgifter från utbildningen som hon vill testa i klassen.

Inriktning mot NO och teknik
Det arbetsintegrerat grundlärarprogrammet har olika inriktning från år till år. Det som Lovisa läser har inriktning mot naturorienterande ämnen och teknik. Lovisa Möllberg är den enda från Hagfors kommun i sin klass. För att söka utbildningen behöver man ha minst grundläggande behörighet. Men för att bli antagen behöver också få godkänt på en anställningsintervju i den kommun där man ska jobba.

Marknadsför Hagfors kommun
Kristina Axelsson är rektor för 4-6 på Älvstrandens Bildningscentrum. Hon ser positivt på möjligheten att integreras i arbetet under studietiden. Dessutom är det ett sätt att undvika framtida lärarbrist.
- Vi rekommenderar våra vikarier som inte är utbildade lärare att söka till arbetsintegrerat grundlärarprogrammet. För oss är detta också ett utmärkt sätt att ,marknadsföra oss som arbetsgivare och få framtida lärare att välja och arbeta i Hagfors kommun, säger Kristina Axelsson.

Publicerad av

Publicerad datum

2020-03-24

KONTAKT

Måndag-torsdag 8.00–17.00
Fredag 8.00–16.00
0563-185 00

Dalavägen 10
683 80 Hagfors
kommun@hagfors.se