logo

Roblox + Järnvägsmuseet = sant!

Ett spännande projekt är nu på gång på Hagfors Järnvägsmuseum. I samverkan med Visit Värmland, Compare och Karlstad Makers ska Hagfors järnvägsmuseums miljöer skapas som virtuella miljöer i spelplattformen Roblox. En populär plattform bland barn och unga.

Vad är Roblox?

Roblox är en digital spelplattform, med cirka tvåhundra miljoner användare i åldrarna ca 6-16 år som erbjuder spelarna en interaktiv spelmiljö där de kan besöka olika världar. Det projektet ska göra är att skapa en spelmiljö i Roblox som är så lik den fysiska miljön att uppdrag kan knytas samman mellan de två olika världarna.

I Robloxs virtuella värld kan spelare träffa och chatta med sina vänner, skapa egna spel och hitta på aktiviteter. Roblox är populär och närmare 26% av 10-talisterna hänger på Roblox varje dag. Roblox har stort fokus på att spelaren ska kunna spela och umgås med sina vänner samtidigt, enligt Svenskarna och internet har närmare 6 av 10 barn i låg och mellanstadieåldern umgåtts med vänner i Roblox under 2022.

(Källa: Svenskarna och internet 2022)

Historien knyts ihop med framtiden

Christina Axelsson, verksamhetschef på Hagfors järnvägsmuseum är entusiastisk över projektet:

– När man kommer in på vårt museum blir man både glad och överraskad av allt som finns bevarat från NKlJ-tiden och av att det går att både se och röra och gå in och ut i lok och vagnar. Nu kommer möjligheten att göra detta redan på distans och det känns väldigt spännande och även extra roligt att historien knyts ihop med framtiden.

Även Tina Bergenbrink, kulturchef på Hagfors kommun ser fram emot att se vilka möjligheter som kan komma ut projektet.

– Vi är väldigt stolta över att blivit utvalda för detta projekt och mycket nyfikna på hur vår värld kommer att knytas samman med Roblox världen. Självklart ser vi många möjligheter att här kunna utveckla och prova aktiviteter, som barn och unga direkt kan ta del av och ge feed-back på. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och att få välkomna fler till vårt museum både digitalt och fysiskt!

Skapar nyfikenhet för platsen

Förutom den spännande digitala utvecklingsresan det innebär så är också förhoppningen med projektet är att fler ska få upp ögonen för muset i sig och platsen Hagfors.

– Det är såvitt vi vet första gången som Roblox används för att knyta samman den digitala och fysiska världen i syfte att attrahera besökare till en plats. Det känns väldigt spännande att Hagfors Järnvägsmuseum vågar testa nya innovativa metoder i sin utvecklingsresa, säger Pernilla Bredberg projektledare Visit Värmland.

Länk till pressmeddelande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Hagfors järnvägsmuseum ägs av Hagfors kommun och drivs av Hagfors Minnesmuseum Insamlingsstiftelse, som också driver Monica Z - Hagfors Minnesmuseum.

Publicerad av

Publicerad datum