logo

SRF besökte Hagfors Airport- Har testat den förslagna rutten för anslutningsbuss

Under fredagen besökte Peter Larsson från Sveriges regionala flygplatser (SRF) både Hagfors och Torsby flygplatser. Peter och hans kollega har testat att åka ända från Sysslebäck in till Torsby , vidare till Hagfors och sen ner till Karlstad flygplats för att testa rutten för den bussanslutning som föreslagits ersätta Torsby-Hagfors-Arlanda linjen efter 2027. Det visar sig tydligt att restiderna inte är acceptabla.

SRF på resa genom Värmland

SRF verkar för att utveckla flygtrafiken och därmed tillgängligheten för alla Sveriges regioner. SRF arbetar genom att påverka regeringen och berörda statliga myndigheter till att ge de icke-statliga flygplatsernas förutsättningar för att kunna bevara samt utveckla sin verksamhet. SRF har för närvarande 33 medlemsflygplatser och finns över hela landet från Pajala i norr till Kristianstad i söder.

- Flygplatsutredningen är omfattande och den är genomtänkt med en hel del bra förslag. Men den har också brister, säger Peter Larsson som är VD på SRF.

Ingen acceptabel restid

Peter fortsätter:

-När man föreslår att ersätta flygplatserna i Torsby och Hagfors med bussanslutning är jag rädd att man inte tagit hänsyn till hur det ser ut i verkligheten, hur tidigt du faktiskt får gå upp om du befinner dig i exempelvis Sysslebäck. Det finns inga bra exempel där den här typen av ersättningstrafik verkligen fungerat. Vi gick upp kl. 03.30 och när vi nu satt i bilen på väg mot Hagfors var jag väldigt trött.

Även Ulrika Ahlstedt från MPT Sweden AB sluter upp för att träffa Peter och ge sin bild på hur viktigt flyget är. Ulrika Ahlstedt och hennes kollegor använder sig av flyglinjen ofta och ser det som att den förbinder norra Värmland med omvärlden.

- Anslutningsbuss är helt enkelt inget alternativ som jag ser det. Vi skulle inte sätta oss på en buss och åka ner till Karlstad, det blir inte effektivt resande. Den här flyglinjen är viktig för oss och här i norra Värmland finns inga andra alternativ som exempelvis tåg. Det är ju också viktigt att vi i den här delen av Värmland kan känna att det satsas på oss, att det inte minskas på service, säger Ulrika.

Viktigt att flyget finns i norra Värmland

Boo Westlund (1:e vice ordförande kommunstyrelsen) delar med sig av sin syn på vikten av att vi har en flyglinje mellan Hagfors och Arlanda.

- Vi behöver flyget både för att vara attraktiva för inflyttning och för våra företag. När vi hörde om utredningen så känner man ju att benen rycks bort under oss. Vi behöver den för att stärka ekonomin i norra Värmland, flyglinjen är väldigt viktig för att vi ska vara attraktiva och för att människor ska satsa på ett liv här. Vi vill såklart se en fortsättning på den fina trend att folk flyttar hit, för det har vi sett att de gör de senaste åren. Här ska finnas bra service, skolor och kommunikationer – och en motpart i staten som vill vara med och utveckla norra Värmland.

Louise Sjöholm, samhällsbyggnadschef, påpekar också hur viktigt flyget är för vår fortsatta utveckling.

- Flyget är också en viktig del för det fortsatta arbetet att bibehålla en levande landsbygd. Det måste gå att bo, leva och arbeta även utanför storstäderna. Många förknippar inrikesflyg med affärsresenärer och det är såklart en viktig målgrupp men vi kan också se att en del av de invånare vi har från exempelvis Nederländerna och Tyskland drar nytta av flyget då det förenklar kommunikationerna med Europa. Det är en viktigt del för vår utveckling och även för fastighetsmarknaden att, vi har många som väljer att bosätta sig och arbeta här även om arbetsgivaren finns någon annanstans.

- Vi märker också när vi rekryterar att det är en hel del välutbildade som vill hem till Värmland för att ta del av vad livet här kan ge. Numera är det lite lättare att kunna kombinera karriär med att bo på landsbygden, vi kan jobba på hemmakontor och resa till jobbet i storstan andra dagar. Vi kan skönja en i hemvändande, och jag tror flyget är en del av vår attraktivitet.

Bakgrund

Statsråd Tomas Eneroth beslutade den 30 maj 2022 att tillkalla en utredare med uppdrag att utreda och ta fram förslag till inriktning för statens ansvar för flygplatser i Sverige (I2022/01211).

I februari presenterades så en flygplatsutredning som

föreslog att Torsby-Hagfors-Arlanda linjen skulle avslutas efter nästa upphandlade period avslutats, och istället ersättas av en bussanslutning till Karlstad flyplats.


Här kan du läsa utredningen i sin helhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Publicerad av

Publicerad datum