Nytt verktyg gör det roligare att lära sig matematik
Anpassad grundskolan har börjat använda det multisensoriska undervisningsprogrammet Numicon. Det har förändrat sättet som eleverna lär sig matematik på. Genom att använda taktila och visuella verktyg blir matematikundervisningen mer engagerande och inkluderande för alla elever.

Elevassistenter på anpassad grundskola provar på undervisningsprogrammet Numicon.
På avdelningen Deglunden (anpassad grundskola) jobbar lärarna med metoden Numicon. Det är ett innovativt undervisningsprogram som bygger på multisensoriska metoder och laborativt material. Programmet använder färgglada, platta former med utskurna hål som representerar olika numeriska värden. Det gör att matematikundervisningen blir mer konkret och visuell, vilket i sin tur främjar elevernas förståelse för komplexa matematiska begrepp.
När vi frågar Nils vad han vill göra under rasten, svarar han ofta med stor entusiasm "matte", berättar läraren Chantal Scheilen-Kågström.
- Numicon är inte bara ett verktyg för att underlätta inlärningen, utan det gör även matematik roligare för eleverna. Genom att använda Numicon kan de nu arbeta mer självständigt med matematik, samtidigt som programmet främjar gemenskap och inkludering. Alla elever kan delta i gemensamma aktiviteter, oavsett tidigare svårigheter med ämnet, säger Chantal Scheilen-Kågström.
Numicon utvecklades ursprungligen för elever som upplevde utmaningar i matematik, men metoden passar alla elever, oavsett om de har matematiksvårigheter eller är högpresterande. Och den har visat sig vara en framgångsrik metod för eleverna på Deglunden. Programmet har skapat en positiv och stimulerande lärmiljö där matematik inte bara är ett ämne, utan en spännande del av skoldagen.

Eleven Nils tycker det nya sättet att lära sig matte är så kul. Han vill till och med lära sig matte när han har rast.
Publicerad av
Publicerad datum