Logotyp Hagfors kommun
Logotyp för Hagfors 75 år

Proriterat område: Vägnätet

Fram till december kommer vi gå igenom de områden som ni företag satt högst prioritet på att kommunen ska jobba med. Områdena är hämtade från den årliga företagsklimatmätningen.

Vi kommer beskriva arbetet som görs inom prioriterade områden.

Först ut är det lokala vägnätet. Få saker berör så mycket som vägar och då framförallt dåliga vägar. Eftersom vi saknar tågförbindelse är vägnätet helt avgörande för vår möjlighet att transportera varor och människor. Vi har rådighet över vissa delar av vägnätet, men mycket ligger hos andra. Klicka dig vidare nedan för att få koll på hur det ligger till.

Proriterade områden:

  • Förbättra det lokala vägnätet
  • Fler som går yrkesutbildning
  • Bättre dialog mellan kommunen och företagen
  • Mer samarbete mellan skolan och de lokala företagen
  • Bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare
  • Enklare att delta i upphandlingar

Ansvaret för vägar är uppdelat på tre nivåer; statliga, kommunala och privata vägar.

De sistnämnda är de som brukar kallas enskilda vägar och som oftast hanteras av vägsamfälligheter eller andra typer av föreningar. Ett sätt att känna igen dem är att de skyltas med gula vägskyltar. Under vissa villkor kan man få statliga och/eller kommunala bidrag till dessa vägar. Mer info om detta finns på följande länk https://www.hagfors.se/undersidor/trafik-och-infrastruktur/trafik-och-gator-/enskilda-vagar.html Länk till annan webbplats..

Det kommunala vägnätet är främst koncentrerat till allmänna intressen inom detaljplanerade områden, med i huvudsak åretruntboende, det vill säga oftast i våra tätorter. Kommunen lägger varje år cirka 8 - 10 Mkr kronor för att sköta dessa vägar. Vi har också en plan för beläggningsunderhåll som innebär att vi varje år underhåller vägar och lägger ny asfalt för cirka 4 Mkr. Hur stor yta detta räcker till beror på underhållets omfattning. Ibland räcker det med att lägga ett nytt asfaltlager. Andra gånger måste vägen byggas upp från grunden, vilket är betydligt dyrare.

Prioriteringen av underhållsåtgärder bygger på vägens skick samt hur vägen är trafikerad. För att nyttja pengarna på bästa sätt behöver vägunderhållet synka med exempelvis VA-arbeten i så stor utsträckning som möjligt. Även detta påverkar prioriteringen av åtgärder.

Staten genom Trafikverket ansvarar för alla allmänna vägar som inte är kommunala. Europavägar och löpande drift och underhåll av det statliga vägnätet prioriteras inom den nationella plan som fastställs av riksdagen. Utvecklingen av det övriga statliga vägnätet, det vill säga riks- och länsvägar prioriteras regionalt i en länstransportplan. Staten sätter dock de ekonomiska begränsningarna. Länstransportplanen omfattar förutom vägar även andra trafikslag, främst järnväg men även sjöfart och flyg i de delar det är aktuellt med statligt eller regionalt stöd.

Kommunen arbetar hela tiden, både via politiker och tjänstepersoner, med att påverka regionala och statliga beslut för att förbättra infrastrukturen i och till vår kommun. För att få ökad tyngd gentemot staten försöker kommunerna och regionen att finna en gemensam prioritering inom vägnätet och då är det främst riksvägarna 25 och 61-63 som lyfts. Utöver detta lyfter vi tillsammans med företrädare för näringen också väg 240. Denna väg har dock inte lika stor betydelse för så många andra kommuner då den i huvudsak enbart berör oss och Karlstad. Vi ser den dock som mycket viktig och kommer att fortsätta lyfta fram denna sträckning.

Vi har också de senaste åren lagt mycket resurser för att lyfta fram vikten av flygtrafiken till Stockholm. För ungefär 1,5 år sedan presenterades ett utredningsförslag som skulle innebära att denna trafik avvecklades. Efter många träffar och uppvaktningar fick vi under våren beskedet att detta förslag inte skulle bli verklighet. Nuvarande trafik fortsätter alltså och är upphandlad fram till och med hösten 2027.

Har du frågor eller funderingar kring vägnätet är du välkommen att kontakta oss

Sidansvarig

Senast ändrad