Prioriterade områden: Yrkesutbildning och samarbete
Den här månaden tittar vi närmare på hur vi kan få fler som går yrkesutbildning och hur samarbetet ser ut mellan skolan och de lokala företagen. Viktiga frågor som det jobbas intensivt med och ett område som vi i hög grad kan påverka både från kommunen och företagen.
Prioriterade områden:
- Förbättra det lokala vägnätet
- Fler som går yrkesutbildning
- Bättre dialog mellan kommunen och företagen
- Mer samarbete mellan skolan och de lokala företagen
- Bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare
- Enklare att delta i upphandlingar
Det pratas mycket om kompetensförsörjning och företagens möjlighet att hitta rätt personal. Inte minst i vår kommun där framförallt vården och industrin har luckor att fylla. För att lösa denna knut är samverkan mellan skola och näringsliv såklart en viktig fråga. Det är ju där det börjar; att eleverna upptäcker vilka yrkesvägar som finns och att företagen visar på möjligheterna.
En fråga i den årliga företagsklimatmätningen formuleras “ Skolans kontakt med det lokala näringslivet” och beskrivs; Faktorn visar hur företagarna upplever skolans kontakt med det lokala näringslivet. Eftersom dagens unga både är morgondagens arbetstagare och arbetsgivare är det viktigt att skolan förmedlar kunskap om näringslivet och företagande.
På denna fråga får Hagfors ett relativt högt betyg, jämfört med Sverige- och Värmlands snittet, 3,51 på en 6 gradig skala. Bara slagna av Grums i Värmland och en bra bit över Sverigesnittet på 3,02. Kul att det ger avtryck tycker vi eftersom det jobbas en hel del med frågan.
I år arrangeras Framtidsveckan för tredje året. Veckan ska skapa intresse och nyfikenhet på arbetslivet i allmänhet och sätta extra fokus på teknik och entreprenörskap. Alla elever, från förskolan till vuxenutbildningen, gör någon form av aktivitet under veckan. Det ingår en mässa och besök ute hos företagen. Även besök på skolorna där eleverna får prova på och vara kreativa i olika tävlingar och annat. I år arrangerar Hagfors också regionsfinalen i Yrkeskampen som är en tävling där elever i årskurs 8 tävlar mot varandra i praktiska moment - allt för öka intresset mot yrkesutbildningar. Hela veckan är ett bra och praktiskt sätt att samarbeta mellan skola och arbetsliv eftersom det faktiskt genomförs en massa aktiviteter.
Praon i årskurs 8 och 9 är också en väldigt praktisk aktivitet. Här skapas relationer och intryck som är viktiga inför framtida val till gymnasiet och annat. Viktigt att vi tar vara på dessa veckor på ett bra sätt.
När det gäller området att få fler att välja yrkesutbildningar är aktiviteterna under Framtidsveckan skapade för det ändamålet. Men den kanske viktigaste faktorn står klar om några år - då Teknikhuset är färdigt. Med helt nya lokaler för yrkesprogrammen industri, bygg, fordon och el kommer med stor sannolikhet intresset för dessa program att öka. Men det räcker inte med att bara bygga nytt, programmen måste utvecklas och förnyas mot ny teknik. Vuxenutbildning inom industri har vuxit under senare år. Kullar på 14-16 personer inom exempelvis industri Bas ger ett värdefullt tillskott till kompetensförsörjningen.
I sammanhanget vill vi också nämna Teknik- och vårdcollege. Två organisationer där skola och företag/organisationer samarbetar för att höja intresset för utbildningarna och och tillsammans jobba för en starkare kompetensförsörjning.
Sidansvarig
Senast ändrad