- Startsida
- > POLITIK OCH KOMMUN
- > E-faktura
E-faktura
Nu kan du välja att betala alla dina fakturor från Hagfors kommun via e-faktura oavsett vilka avgifter det gäller. En fördel för dig som anmäler dig till e-fakturetjänsten är att det räcker med en anmälan för att få alla dina fakturor från oss som e-faktura.
Möjligheten att få e-faktura gäller inom Hagfors kommuns verksamheter och bolag.
Vårt kommunala bolag Hagforshem kan också erbjuda digital hyrseavier via Kivra.
» Hagforshem erbjuder dig att få hyresavin digitalt via Kivra Länk till annan webbplats.
Vad är e-faktura?
E-faktura via bank innebär att Hagfors kommun skickar fakturor digitalt till din bank, som du sedan når via datorn, surfplattan eller mobilen. Du får en avisering i din bank om e-fakturan och kan betala den genom att godkänna den.
Därmed är e-faktura en helt digital faktura som ersätter den vanliga pappersfakturan. Samtidigt förenklas betalningen för dig, och inbetalningen kommer i tid med korrekta betaluppgifter till oss.
- Med e-faktura via banken tar du säkert och enkelt emot räkningar digitalt.
- Inloggad i banken, via dator, surfplatta eller mobil, kan du titta på och betala fakturan.
- I banken är fakturauppgifter som till exempel OCR-nummer, betalningsinformation och förfallodatum redan ifyllda, det är bara för dig att godkänna fakturan.
- Du får inbetalningen i tid med korrekta inbetalningsuppgifter.
- Du kan välja att e-fakturan ska betalas automatiskt på förfallodagen genom egna inställningar i banken.
- Du kan också ändra belopp, ta bort betalningen eller spara räkningen som PDF-dokument. Fakturan sparas via banken i minst 18 månader.
Frågor och svar
Vad måste jag göra för att få elektronisk faktura?
Du anmäler dig för tjänsten elektronisk faktura hos din Internetbank. Logga in och anmäl dig på sidan hos din bank som handlar om e-faktura
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Hagfors kommun.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Kontakta kundtjänst om du även vill ha autogiro.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Hagfors kommun en påminnelse på papper.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Hagfors kommun.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.
Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta Hagfors kommuns ekonomienhet via telefon 0563-185 00 eller via e-post ekonomi@hagfors.se
Sidansvarig
Senast ändrad