Hjälptjänster

logo

Resebidrag eftergymnasial utbildning

undersida bild

Hagfors kommun har beslutat att under en testperiod på tre år betala ut resebidrag till den som pendlar till eftergymnasiala studier från Hagfors kommun till ett lärosäte inom Värmlands län

Vi beviljar resebidrag per termin och du söker när terminen är klar. Bidraget betalas alltså ut retroaktivt. Den 31 juli 2019 är sista dag för att ansöka om resebidraget för vårterminen 2019. Utbetalning av resebidrag för höstterminen beräknas ske aug/sep 2019.

Ersättningen som utgår är max 50% av det belopp per månad som Värmlandstrafiks månadskort kostar under en termin. Samma beloppstak gäller för resor med egen bil.

Vem kan ansöka om bidraget?
Du som bor och är folkbokförd i Hagfors kommun kan ansöka om resebidrag om du har pendlat och bedrivit eftergymnasiala heltidsstudier på universitet, högskola, yrkeshögskola eller folkhögskola inom Värmland.

Hur ansöker jag?
Vi beviljar resebidrag per termin och du söker när terminen är avslutad. Bidraget betalas alltså ut retroaktivt. Den 31 juli 2019 är sista dag för att ansöka om resebidraget för vårterminen 2019. Utbetalning av resebidrag för höstterminen beräknas ske aug/sep 2019.

Du kommer att behöva skicka in följande till oss (digitalt eller per post):

  • Personbevis från skattemyndigheten med din folkbokföringsadress
  • Ett kursintyg/studieintyg för heltidsstudier. Intyget ska innehålla kursens/utbildningens namn, ditt namn, personnummer, studieort, lärosäte samt tid och omfattning för studierna. Normalt sett får du ut detta intyg genom att logga in på Mina sidor på din skolas webbplats och klickar vidare till systemet Ladok. Annars kontakta din skola.
  • Kvitto på betalning av årskort eller månadskort på Värmlandstrafik. När du laddar ditt månadskort i automat får du också med ett kvitto, spara detta.
  • Du som åker bil till din skola ska redovisa antal resedagar och mil som egen bil använts. Ersättning för bil gäller alltså för resor inom Värmlandstrafiks zoner. Vi kan tyvärr inte ta emot handskrivna reserapporter utan ber dig om en digital rapport, exempelvis tabell eller kalkylark, gärna som pdf, alternativt utskriven.

Du kan skicka in din ansökan genom att fylla i formläret nedan och bifoga pdf-dokument och scannade kopior av dina intyg/kvitton. Du kan också posta alla intyg/kvitton till nedanstående adress:

Hagfors kommun
Barn och bildningsutskottet
683 80 Hagfors

Fyll i vår blankettPDF (pdf, 31.6 kB), skriv ut och posta den.

Frågor om resebidraget
Läs gärna vårt Frågor & SvarPDF (pdf, 752.5 kB) om resebidrag.

Har du fler frågor kan du maila till kommun@hagfors.se.

Lycka till med dina studier!

Personuppgiftshantering
Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt GDPR dataskyddsförordningen. Klicka här för att läsa den fullständiga informationen om hur vi behandlar personuppgifter.









Namn på ditt universitet, högskola, folk- eller yrkeshögskola eller annat

Exempelvis Nordea, Handelsbanken, Nordea osv.




Intyget ska innehålla kursens/utbildningens namn, ditt namn, personnummer, studieort, lärosäte samt tid och omfattning för studierna. Normalt sett får du ut detta intyg genom att logga in på Mina sidor på din skolas webbplats och klickar vidare till systemet Ladok. Annars kontakta din skola.


Vi kan tyvärr inte ta emot handskrivna reserapporter utan ber dig om en digital rapport, exempelvis tabell eller kalkylark, gärna som pdf.

Sidansvarig

Senast ändrad

2019-06-04

KONTAKT

Måndag-torsdag 8.00–17.00
Fredag 8.00–16.00
0563-185 00

Dalavägen 10
683 80 Hagfors
kommun@hagfors.se