Logotyp Hagfors kommun
Logotyp för Hagfors 75 år

Råd för funktionshinderfrågor

Det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för handikapporganisationer i Hagfors kommun.

Syftet med det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är att

  • lyfta in handikapperspektivet i samhällsplaneringen och i kommunens verksamheter
  • tillskapa ett forum för kunskapsspridning och opinionsbildning
  • främja samarbetet mellan kommunen och handikapporganisationerna
  • öka kunskaper om funktionshinder

Målet med rådets arbete är att öka tillgängligheten för människor med funktionshinder.

Hagfors kommuns råd för funktionshinderfrågor är ett samrådsorgan i frågor av generell betydelse och behandlar inte enskilda personers ärenden.

Arbetsuppgifter som kan bli aktuella för rådet är

  • ­att vara remissinstans i frågor angående fysisk planering, boende och samhällsservice i övrigt till funktionshindrade
  • att hålla sig underrättad om befintliga verksamheter/insatser ur handikappsynpunkt och följa förändringar i efterfrågan på dessa
  • att insamla och förmedla funktionshindrades synpunkter på och erfarenheter av kommunens planering och samhällsservice
  • att följa den allmänna utvecklingen på inom området som rör funktionshinder

Rådet för funktionshinderfrågor består av 9 ledamöter och 9 personliga ersättare. Kommunen utser fyra ordinarie ledamöter och fyra ersättare, och handikapporganisationerna utser fem ordinarie ledamöter och fem ersättare.

De föreningar som finns representerade i rådet är

  • RF Reumatikerförbundet
  • HRF Hörselskadades förbund
  • HjärtLung Hagfors-Munkfors


Råd för funktionshinderfrågor sammanträder fyra gånger per år

Planerade sammanträdesdagar 2025

 

2025-03-11

2025-06-17

2025-09-09

2025-11-11

 

Protokoll 2024

2024-11-12 Pdf, 93.1 kB, öppnas i nytt fönster.

2024-09-17 Pdf, 94.5 kB, öppnas i nytt fönster.

2024-06-18 Pdf, 94.9 kB, öppnas i nytt fönster.

2024-03-12 Pdf, 117.7 kB, öppnas i nytt fönster.

 

Protokoll 2023

2023-11-14 Pdf, 278.6 kB, öppnas i nytt fönster.

2023-09-12 Pdf, 274.2 kB, öppnas i nytt fönster.

2023-06-13 Pdf, 485.3 kB, öppnas i nytt fönster.

2023-03-14 Pdf, 325.3 kB, öppnas i nytt fönster.


Protokoll 2022

2022-11-15 Pdf, 650.9 kB, öppnas i nytt fönster.

2022-09-13 Pdf, 474.8 kB, öppnas i nytt fönster.

2022-06-07 Pdf, 487.2 kB, öppnas i nytt fönster.

2022-03-15 Pdf, 484.1 kB, öppnas i nytt fönster.


Protokoll 2021

2021-11-16 Pdf, 325.9 kB, öppnas i nytt fönster.

2021-09-14 Pdf, 527.7 kB, öppnas i nytt fönster.

2021-06-08 Pdf, 295.9 kB, öppnas i nytt fönster.

2021-03-16 Pdf, 397.4 kB, öppnas i nytt fönster.


Protokoll 2020

2020-11-17 Pdf, 339.3 kB, öppnas i nytt fönster.


Protokoll 2019

2019-11-26 Pdf, 324.7 kB, öppnas i nytt fönster.

2019-10-03 Pdf, 326.8 kB, öppnas i nytt fönster.

2019-06-04 Pdf, 214.5 kB, öppnas i nytt fönster.

2019-03-12 Pdf, 44 kB, öppnas i nytt fönster.


Protokoll 2018

2018-11-20 Pdf, 43.4 kB, öppnas i nytt fönster.

2018-09-25 Pdf, 36 kB, öppnas i nytt fönster.

2018-05-22 Pdf, 43.8 kB, öppnas i nytt fönster.

2018-03-20 Pdf, 42.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig

Senast ändrad

KONTAKTUPPGIFTER

Ordförande
Thony Liljemark (OR)
070-181 44 05
thony.liljemark@hagfors.se

Vice ordförande
Anita Fridberg
anita.fridberg@hagfors.se

Sekreterare
Eva pettersson
0563-186 60
kommun@hagfors.se