- Startsida
- > POLITIK OCH KOMMUN
- > Medborgardialog
- > Råd för funktionshinderfrågor
Råd för funktionshinderfrågor
Det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för handikapporganisationer i Hagfors kommun.
Syftet med det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är att
- lyfta in handikapperspektivet i samhällsplaneringen och i kommunens verksamheter
- tillskapa ett forum för kunskapsspridning och opinionsbildning
- främja samarbetet mellan kommunen och handikapporganisationerna
- öka kunskaper om funktionshinder
Målet med rådets arbete är att öka tillgängligheten för människor med funktionshinder.
Hagfors kommuns råd för funktionshinderfrågor är ett samrådsorgan i frågor av generell betydelse och behandlar inte enskilda personers ärenden.
Arbetsuppgifter som kan bli aktuella för rådet är
- att vara remissinstans i frågor angående fysisk planering, boende och samhällsservice i övrigt till funktionshindrade
- att hålla sig underrättad om befintliga verksamheter/insatser ur handikappsynpunkt och följa förändringar i efterfrågan på dessa
- att insamla och förmedla funktionshindrades synpunkter på och erfarenheter av kommunens planering och samhällsservice
- att följa den allmänna utvecklingen på inom området som rör funktionshinder
Rådet för funktionshinderfrågor består av 9 ledamöter och 9 personliga ersättare. Kommunen utser fyra ordinarie ledamöter och fyra ersättare, och handikapporganisationerna utser fem ordinarie ledamöter och fem ersättare.
De föreningar som finns representerade i rådet är
- RF Reumatikerförbundet
- HRF Hörselskadades förbund
- HjärtLung Hagfors-Munkfors
Råd för funktionshinderfrågor sammanträder fyra gånger per år
Planerade sammanträdesdagar 2024
2024-09-10
2024-11-12
Protokoll 2024
2024-06-18 Pdf, 94.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2024-03-12 Pdf, 117.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2023
2023-11-14 Pdf, 278.6 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-09-12 Pdf, 274.2 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-06-13 Pdf, 485.3 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-03-14 Pdf, 325.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2022
2022-11-15 Pdf, 650.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-09-13 Pdf, 474.8 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-06-07 Pdf, 487.2 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-03-15 Pdf, 484.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2021
2021-11-16 Pdf, 325.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-09-14 Pdf, 527.7 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-06-08 Pdf, 295.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-03-16 Pdf, 397.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2020
2020-11-17 Pdf, 339.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2019
2019-11-26 Pdf, 324.7 kB, öppnas i nytt fönster.
2019-10-03 Pdf, 326.8 kB, öppnas i nytt fönster.
2019-06-04 Pdf, 214.5 kB, öppnas i nytt fönster.
2019-03-12 Pdf, 44 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2018
2018-11-20 Pdf, 43.4 kB, öppnas i nytt fönster.
2018-09-25 Pdf, 36 kB, öppnas i nytt fönster.
Sidansvarig
Senast ändrad
KONTAKTUPPGIFTER
Ordförande
Thony Liljemark (OR)
070-181 44 05
thony.liljemark@hagfors.se
Vice ordförande
Anita Fridberg
anita.fridberg@hagfors.se
Sekreterare
Eva pettersson
0563-186 60
kommun@hagfors.se