- Startsida
- > POLITIK OCH KOMMUN
- > Medborgardialog
- > Råd för funktionshinderfrågor
Råd för funktionshinderfrågor
Det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för handikapporganisationer i Hagfors kommun.
Syftet med det kommunala rådet för funktionshinderfrågor är att
- lyfta in handikapperspektivet i samhällsplaneringen och i kommunens verksamheter
- tillskapa ett forum för kunskapsspridning och opinionsbildning
- främja samarbetet mellan kommunen och handikapporganisationerna
- öka kunskaper om funktionshinder
Målet med rådets arbete är att öka tillgängligheten för människor med funktionshinder.
Hagfors kommuns råd för funktionshinderfrågor är ett samrådsorgan i frågor av generell betydelse och behandlar inte enskilda personers ärenden.
Arbetsuppgifter som kan bli aktuella för rådet är
- att vara remissinstans i frågor angående fysisk planering, boende och samhällsservice i övrigt till funktionshindrade
- att hålla sig underrättad om befintliga verksamheter/insatser ur handikappsynpunkt och följa förändringar i efterfrågan på dessa
- att insamla och förmedla funktionshindrades synpunkter på och erfarenheter av kommunens planering och samhällsservice
- att följa den allmänna utvecklingen på inom området som rör funktionshinder
Rådet för funktionshinderfrågor består av fyra ledamöter och fyra ersättare, som utses av kommunstyrelsen och varje förening som finns representerad i rådet utser en ledamot och en ersättare vardera.
De föreningar som finns representerade i rådet är
- RF Reumatikerförbundet
- HRF Hörselskadades förbund
- HjärtLung Hagfors-Munkfors
Råd för funktionshinderfrågor sammanträder fyra gånger per år
Planerade sammanträdesdagar 2025
2025-11-11
Protokoll 2025
2025-09-09 pdf, 196.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2024
2024-11-12 pdf, 93.1 kB, öppnas i nytt fönster.
2024-09-17 pdf, 94.5 kB, öppnas i nytt fönster.
2024-06-18 pdf, 94.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2024-03-12 pdf, 117.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2023
2023-11-14 pdf, 278.6 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-09-12 pdf, 274.2 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-06-13 pdf, 485.3 kB, öppnas i nytt fönster.
2023-03-14 pdf, 325.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2022
2022-11-15 pdf, 650.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-09-13 pdf, 474.8 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-06-07 pdf, 487.2 kB, öppnas i nytt fönster.
2022-03-15 pdf, 484.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Protokoll 2021
2021-11-16 pdf, 325.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-09-14 pdf, 527.7 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-06-08 pdf, 295.9 kB, öppnas i nytt fönster.
2021-03-16 pdf, 397.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Publicerad av
Senast ändrad
KONTAKTUPPGIFTER
Ordförande
Thony Liljemark (OR)
070-181 44 05
thony.liljemark@hagfors.se
Vice ordförande
Anita Fridberg
anita.fridberg@hagfors.se
Sekreterare
Eva pettersson
0563-186 60
kommun@hagfors.se

